2013. augusztus 26., hétfő

Hogyan éld túl a gyomorműtétet?

Ez a bejegyzés speciálisan csak azoknak szól, akik gyomor csonkító műtét előtt, vagy után állnak. Az ötlet abból adódott, hogy mikor aktuálisan szerettem volna utána olvasni, mit ehetek, mit nem, praktikus tanácsokat, hát nem sokat találtam az interneten. Remélem, hogy így tudok egy kicsit segíteni azoknak, akiknek ezen át kell menniük.

Ha műtét előtt állsz:
- az én történetem: engem sürgősen műtöttek, 2 nappal azután, hogy a daganatot felfedezték. Mivel folyamatosan vérzett a daganat, ezért nem hagyhattak úgy hetekre. Így igazából sok felkészülési időm nem volt. Nem is volt bennem semmilyen félelem, nem féltem az altatástól sem. Az orvos csak annyit mondott, kiveszi onnan a daganatot. Hogy ez mit jelent, akkor még nem is sejtettem. Arra számítottam, a műtét után fájni fog majd a műtéti heg, aztán kis lábadozás után hazaengednek, és kész. Hát nem így történt. Az eszembe sem jutott, hogy belül szét kaszabolnak majd, és az intenzív osztályon fogok ébredni, bedrogozva, mindenemből cső lóg majd ki, és levegőt sem tudok majd venni, annyira fáj a két bordaívem alatt. Ha az egész gyomrodat kiveszik, akkor számíts arra is, hogy pár napig gyomorszondád lesz az orrodon keresztül levezetve, szerencsére ez nekem nem volt. Miután az intenzívről visszakerültem a sima sebészeti osztályra, kezdtem sokkal jobban lenni. Két nap múlva már fel is keltem, a fájdalmak rohamosan csökkentek, de még mindig belül fájt, és nem a külső heg. Nem bántam volna, ha kapok katétert, mert ágytálba pisilni elég nehéz volt. Enni és inni sem lehet a műtét után pár napig. Én nagyon éhes voltam :) szerintem ez jó jel volt.
-szóval számíts arra, hogy műtét után komoly fájdalmaid lesznek.
-nem ehetsz majd pár napig.
-egy cső lóg ki majd az oldaladból, amin levezetik a gennyet. Ha az egész gyomrodat kiveszik, azt hiszem a gerincedbe is megy majd egy cső fájdalomcsillapítás céljából.
-a hasi fájdalom gyorsan múlik majd, de egy bizonyos szintről nem javul majd sokáig, nehéz lesz a mozgás, sőt, még az időjárás változásra is reagálni fog.
ilyen félelmetesnek fog tűnni a műtő, de ne aggódj, jó kezekben leszel :)

Ha műtét után vagy:
-miután letelik a pár nap evés tilalom, először majd pépeset ehetsz. Ez a kórházban háztartási kekszet, és krumplipürét jelent. Mivel pár napja nem ettél egy falatot sem, ezeket is isteni finomnak fogod érezni, de javaslom azért vigyél be magaddal pár doboz kétszersültet, és pár üveg bébiételt.
-az orvosod annyit fog tanácsolni, hogy könnyű ételeket egyél gyakran. Mindjárt leírom, ez a gyakorlatban mit jelent, hogy ne legyél rosszul.
-mindenféle agyon cukrozott tápszereket(Nutridrink) ne igyál, felejtsd is el, hacsak nem akarod őket meglepő gyorsasággal alul vagy felül viszont látni.
-egyél: kétszersültet margarinnal, sovány felvágottal
           főtt sovány húst, főtt burgonyát, főtt rizst, főtt répát, főtt almát, céklát
           üveges bébiételt(a nagyobbaknak valók szerintem finomak)
-nem szabad: semmi rostosat és puffasztót(pl. hüvelyesek, teljes kiőrlésű kenyér, káposzta, stb.)
                     koffein, alkohol gondolom egyértelmű, hogy nem
                     tej, és tejtermékek, egy kis kefírrel lehet próbálkozni
                     túl zsíros, cukros ételek
                     erős fűszerek, helyette zöld fűszerek
-tartózkodj attól, hogy nagy szénhidrát tartalmú ételeket egyél, főleg ha folyékonyak, mivel ezek rögtön a vékonybélbe jutnak, és rosszul leszel. Olvass utána a neten mi az a Dumping szindróma. Segíthet, ha evés után lefekszel nem teljesen vízszintesen.
-6 hétig szigorúan tartsd a diétát, hogy a gyomrod gyógyulni tudjon. Ezután is érdemes először még könnyebb ételeket enni, azt úgy is érezni fogod, mi az amit elbírsz, és mit nem. A nagy rost tartalmú ételektől könnyen kaphatsz gyomorhurutot, mert ezek ingerlik a gyomor nyálkahártyáját. Nálam főleg a nagyon barna rozs kenyér okoz gondot.
-lehet, hogy refluxos panaszaid is lesznek, nekem azóta vannak. Gyógyszer helyett ajánlom, hogy egyszerre csak tényleg keveset egyél, hogy ne alakuljon ki nagy nyomás a gyomrodban, és egyél mindenféle zöld színű salátákat, én nem hiszek a lúgosításban, de ezek tényleg segítenek a savproblémán. Ajánlom a zabnyák fogyasztását, amely úgy készül, hogy a zabpelyhet hatszoros mennyiségű vízben főzzük úgy 10 percig, majd teaszűrőn átszűrjük. Így egy pudingszerű lötyit kapunk, mely elfogyasztva védi a gyomor nyálkahártyáját.
-és mindenek felett legyél nagyon türelmes, mert akár két-három évbe is beletelhet, mire nem fog végre fájni a hasad és gond nélkül eheted ugyanazt, mint a családod.

Ha van még valamilyen kérdésed, írj nyugodtan, szívesen osztom meg a tapasztalataimat.
szeretettel: Annao

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése